تبلیغات
:: . - ماهیت ترویج ::

.

درباره وبلاگ

  این وب سایت متعلق به محمد آچاك دانشجوی رشته مهندسی مدیریت و آبادانی روستاها دانشگاه پیام نور مركز ایرانشهر می باشد. تلاش ما بر این است تا برای هر چه بهتر شدن و بالابردن سطح علمی دانشجویان عزیز تلاش كنیم .
ما از دیار آفتابیم ، از سرزمین های نخلهای راست قامتی كه انوار طلایی خورشید شاخ و برگشان را نوازش می دهد ، آمده ایم تا اثبات كنیم فرزند خورشیدیم ، گرم و پر حرارت . و سرشار از شوق برای رسیدن به والاترین اهداف . ما جوانیم و آنچه جوان را می سازد تغییر است و نو بودن در همه چیز ، چه افكار و چه اعمال .
یادمان باشد كه ما نهال نخل را بغیر از آب و آفتاب با عشق رویانده ایم . امید آن داریم به لطف پروردگار در فضایی سالم و صمیمی عشق به علم را تجربه كنیم .
پل ارتباطی با مدیر وب لاگ :

E-mail: khodam1370@gmail.com

در پناه لطف بیكران حق سبز و شكوفا باشید .

مدیر وبلاگ : محمد آچاك
جستجو

ساعت فلش

نظر سنجی

ساعت فلش

نظر شما در مورد وب سایت چیست؟




نویسندگان
آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
  • پشتیبانان

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام خدمت شما بازدیدكننده گرامی ، به وبلاگ ::انجمن علمی نخل :: خوش آمدید . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن كیفیت مطالب وبلاگ یاری رسانید.

    تبلیغات

    برای سفارش تبلیغات با مدیر وبلاگ تماس بگیرید
    یکشنبه 22 اسفند 1389

    ترویج نشر و اشاعه است. و اصالتاً یك فعالیت آموزشی به منظور انتقال دانش و مهارتهای تكامل یافته و مفید و موثر از منابع بررسی و تحقیق به مجامع روستایی، عشایری و كارگری و توسعه تنفیذ آن به جهت افزایش كارایی مولدان در جریان تولیدات.

    ترویج مشاورت و تبادل اطلاعات به منظور آگاهی دادن و آگاهی یافتن از مسائل و مشكلات موجود و نوظهور در محیط و تشویق و ترغیب ارباب رجوع برای شكل یابی و آموزش آنان و نیز كمك به آنان در شكل گشایی است. ترویج كمك به مردم برای تفكر و پرورش یك روحیه جستجوگرانه در خود به منظور حركت در مسیر تحول و توسعه است. ترویج یك نظام آموزش غیر رسمی و خارج از قالب های متداول در موسسات آموزش رسمی است.

    در ترویج، اساس نیل به تحول و توسعه یاد گرفتن و یاددادن است و از این رو فلسفه ی آن مبتنی بر تكامل «فرد» به عنوان واحد عملیات آموزشی- پژوهشی است. و فلسفه این مكتب بر 3 ركن: آموزش، خودیاری و همیاری استوار است. بدین سان، در جمع بندی این تعاریف،اجمالاً می توان گفت كه مكتب ترویج از طریق انتقال دانش، ابداعات و مهارتهای نوین، از طریق مشاورت و تبادل اطلاعات و از طریق ترغیب و تشجیع افراد به تفكر و جستجوگری، فرد را به عنوان یكی از عناصر تشكیل دهنده جامعه برای كسب آگاهی های نوین و تعهد مسئولیت های انسانی در جامعه خویش پرورش می دهد.

    در گام نخست باید مفاهیم ترویج را بدانیم كه عبارتند از:

    -       ترویج وسیله ای برای رفع نیازهای اولیه انسان است.

    -       اولین نیاز انسان اطلاعات است. اطلاعات+ تصمیم= رفتار

    -       ترویج دربرگیرنده ی توسعه كشاورزی، رشد كشاورزی، توسعه روستایی ،رشد تولید و ..است.

    -       ترویج در جهت رشد شعور تحلیلی تولید كننده كه عموما روستائیان هستند عمل می كنند.

    یكی از صاحب نظران معروف بنام ون دن بن ، ترویج را فرایندی می داند كه برای كمك كردن به مردم در تصمیم گیری طرح ریزی شده است.

    ترویج علاوه بر آموزش و پذیرش نظریه های جدید، در دگرگون كردن زارع، روستاییان ،تشویق او به بهبود مزرعه و خانه اش نیز فعال است. ولی در عمل ترویج اغلب وسیله ای دولتی برای گسترش تكنیك های پیشرفته كشاورزی تلقی می شود و نیز نوعی ملاحظه گری ارتباطی حرفه ای كه به وسیله یك نهاد برای ایجاد تغییرات داوطلبانه رفتار- با فرض داشتن منافع جمعی و یا اجتماعی صورت می گیرد.

    در كشورهای مختلف دنیا از كلمه ترویج به واژه های مختلفی اطلاق می شود كه نمونه هایی در ذیل بیان می شود.

    واژه هلندی Voorlichting به معنای روشن كردن راه، در اندونزی واژه Eenyulunan به جای ترویج استفاده می شود.

    در كشورهای آلمان و انگلیس واژه Beratung به معنای كار مشاوره ای به جای ترویج استفاده می شود. در امریكا بیشتر از «آموزش و ترویج» سخن می رود. در استرالیا واژه Furtnering به معنای پیشبرد و یا تحریك فرد برای پیشرفت در جهت مطلوب ، به جای كلمه ترویج به كار می رود. و واژه های مختلف كه در كشورهای گوناگون معادل ترویج به كار می برند.

    ولی با وجود گوناگونی واژه های مختلف مربوط به هر كشور، تمام كشورها با مسایل محوری یكسانی در زمینه كشاورزی روبرو هستند.

    كه تعاریف چند صاحب نظر در این زمینه نیز خالی از لطف نمی باشد كه به قرار ذیل می باشند:

    موشر: ترویج را فرایندی می داند كه طی آن فعالیتهایی از طریق آموزش خارج از مدرسه و محیط دانشگاهی به خصوص در محیط روستا و بین كشاورزان به منظور ارتقای سطح زندگی مردم روستایی و كشاورزی و اصلاح وضع زندگی فیزیكی خانواده های آنها به خصوص در بخش كشاورزی و تسریع در امر رفاه جوامع روستایی ،انجام می گیرد.

    پائولوفریره: ترویج را وسیله هجوم فرهنگی به قلمرو روستا و كشاورزان و استثمار اقتصادی روستائیان تلقی می كند.

    سوهال: ترویج كشاورزی و روستایی را فرایندی ذكر می كند كه حاصل واكنشهایی بین تعدادی از عوامل است كه این عوامل شامل

    1- تكنولوژی  2- آموزش ترویجی 3- نهاده‌ها  4- ارباب ذی نفع  5- روش‌های ارتباطی

    كه از این عوامل بندهای 1، 3، 4 ضرورت كامل دارد و بندهای 2، 5 به عنوان كاتالیت به كار می رود.

    ولی شایان ذكر است به كارگیری آمیزه ای از فرآیندها توسط نظام ترویجی روستایی و كشاورزی، بیشتر بر مبنای «سنت» است. تا بررسی جدی اینكه كدام تركیب، مطلوب ترین تركیب در موفقیت آنان است.

    آموزش ترویج و آموزش روستایی

    -       ترویج بازوی آموزشی دولت است.

    -       تاكید بر نوعی ساختار آموزشی دارد.

    -   تاكید بر هماهنگ كردن خدمات واحدهای مختلف از طریق تشكیل گروه خدمات رسانی در زمینه های مختلف دارد.

    -       فرصت همكاری بین واحدهای ذیربط را فراهم می كند.

    -       واحدهای اجرایی ذیربط را ملزم به همكاری می كند.

    منبع:انجمن متخصصین كشاورزی

    آخرین مطالب ارسالی

    چند خط با خدا

    خدایا مگذار دعا كنم كه مرا از دشواری ها و خطر های زندگی مصون داری ، بلكه دعا كنم تا در رویارویی با آن ها بی باك و شجاع باشم . مگذار از تو بخواهم درد مرا تسكین دهی بلكه توان چیرگی بر آن را به من ببخشی .

    كلیه حقوق این وب سایت متعلق به نویسنده( محمد آچاك ) می باشد . با تشكر محمد آچاك .
    کتاب طلایی پیام نور