تبلیغات
:: . - روش های ترویج ::

.

درباره وبلاگ

  این وب سایت متعلق به محمد آچاك دانشجوی رشته مهندسی مدیریت و آبادانی روستاها دانشگاه پیام نور مركز ایرانشهر می باشد. تلاش ما بر این است تا برای هر چه بهتر شدن و بالابردن سطح علمی دانشجویان عزیز تلاش كنیم .
ما از دیار آفتابیم ، از سرزمین های نخلهای راست قامتی كه انوار طلایی خورشید شاخ و برگشان را نوازش می دهد ، آمده ایم تا اثبات كنیم فرزند خورشیدیم ، گرم و پر حرارت . و سرشار از شوق برای رسیدن به والاترین اهداف . ما جوانیم و آنچه جوان را می سازد تغییر است و نو بودن در همه چیز ، چه افكار و چه اعمال .
یادمان باشد كه ما نهال نخل را بغیر از آب و آفتاب با عشق رویانده ایم . امید آن داریم به لطف پروردگار در فضایی سالم و صمیمی عشق به علم را تجربه كنیم .
پل ارتباطی با مدیر وب لاگ :

E-mail: khodam1370@gmail.com

در پناه لطف بیكران حق سبز و شكوفا باشید .

مدیر وبلاگ : محمد آچاك
جستجو

ساعت فلش

نظر سنجی

ساعت فلش

نظر شما در مورد وب سایت چیست؟




نویسندگان
آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
  • پشتیبانان

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام خدمت شما بازدیدكننده گرامی ، به وبلاگ ::انجمن علمی نخل :: خوش آمدید . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن كیفیت مطالب وبلاگ یاری رسانید.

    تبلیغات

    برای سفارش تبلیغات با مدیر وبلاگ تماس بگیرید
    یکشنبه 22 اسفند 1389

    -      روش های گروهی و انفرادی

    -   ملاقاتهای انفرادی: احتمالاً مهمترین جنبه ی همه فعالیتهای ترویجی است كه از قدرت زیادی جهت ایجاد اعتماد به نفس بین كشاورز و مروج برخوردار است.

    البته متداولترین مشكل تماس شخصی بین مروج و كشاورز، ملاقاتهایی در مزرعه است كه به علت تماس خود با زارع بیشترین نقش را ایفا می كند.

    یك نوع ملاقات در محل كار مروج نیز موجود می باشد كه آن هم بستگی به حسن انجام كار وبر خورد روح بستگی دارد كه حس علایق زارعان توسط مروج بر انگیخته می شود.

    روشهای انفرادی شامل موارد. زیر می باشد:

    ملاقات سر مرزعه ، ملاقات در محل كار، نامه ،ارتباط تلفنی، تماس ها ی غیر رسمی در خارج از محل كار ومزرعه ولی این روشهای انفرادی معایبی نیز دارد. كه مهمترین شكل از نظر زمان وصرف منابع پر هزینه است. وخطر تمركز بر زارعان پیشرو وجود دارد كه دراین صورت وجود نوعی تبعیض در بین زارعان شكل می گیرد.

    به عبارتی دیگر ،دریك تشكل سازمانی برای توسعه ترویج وترویج كشاورزی وروستایی ،كار گروه بندیهای اجتماعی بر تامین همكاری وهماهنگی در سه سطح ، به صورت زیر دسته بندی می شود.

    1-  درون گروهی: بین عوامل ترویج

    2-  درون گروهی :بین روستائیان ورهبران محلی ومدد كاران روستایی

    3-  برون گروهی : بین عوامل دیگر موسسات حاضر وموثر بر كار توسعه درروستاها

    كه این سه بند بر اساس پنج رابطه مشترك بین:

    1- عوامل ترویج با روستائیان  2- عوامل ترویج با عوامل دیگر موسسات   3- روستائیان با عوامل دیگر موسسات   4- عوامل ترویج وروستائیان با عوامل دیگر موسسات   5- عوامل دیگر موسسات وروستائیان با عوامل ترویج مبتنی است. كه از این عوامل وسطوح همكاری ما به طور كلی به عنوان روش گروهی نام می بریم كه در مورد ترویج روستایی وكشاورزی مورد استفاده عوامل ترویج قرار می گیرد.

    مزایای روش گروهی :

    الف- فراهم آوردن امكان پوشش وسیع .

    ب- به وجود آوردن محیط یادگیری فكورانه وفضای حمایت كننده كه به زارع اعتماد به نفس می دهد.

    یكی از عوامل تعیین كننده اندازه گروه ،موقعیت جغرافیایی است ولی مناسب ترین تعداد برای گروها در ترویج روستایی بین 20 تا4 نفر است.

    -       جلسات كوچكتر برای بررسی نیازهای خاص شركت كنندگان مناسب تر است.

    -       روح نباید بر جلسه تسلط كامل پیدا كند ، بلكه نقش او باید عمدتا اطلاع رسانی وحمایت و پشتیبانی باشد .

    -       جلسات گروهی وجمعی متداول ترین روش ترویج گروهی است.

    -   برداشتن اولین قدم در ایجاد هر گونه ارتباط با روستائیان ،مستلزم تلاش در شناخت اصالت ارزش های سنتی در هر یك از جوامع روستایی است.

    -   نا برابری در سوابق ذهنی وتجارب كسب شده وموقعیتهای اجتماعی واقتصادی ،منشا طبقه بندی روستائیان به گروههای نو پذیران ، پذیرندگان اولیه وثانویه وكند پذیران است.

    -   در مرحله ارزیابی وتحول گری كه منظور تغییر در رفتار عملی است تماس رخ به رخ دو محیطی طبیعی وغیر رسمی ممكن است به عنوان موثرترین وسیله تبادل معلومات واطلاعات به كار رود .

    -   موثر ترین روش های ترویجی به ویژه درآموزش بزرگسالان درروستاها ،نمایش طریقه ای ونتیجه ای است كه ارزشیابی عملكرد آموزشی بزرگسالان باید بر مبنای میزان كاربرد توصیه ها ونتایج حاصله از اعمال آنها مورد بررسی وسنجش قرار گیرد .در نمایش طریقه ای كه یكی از روشهای آموزش گروهی است سخنرانی با عمل توام است كه در نقش تحولگر ،عروج ، نمایش البته نمایش طریقه ای برگزار می كند طریقه ای به وسیله مروج یا آموزشگر روستا ، یا همكار ی مدد كار روستایی ،هر و یا یك رهبر محلی فنی كه قبلا تعلیمات لازم را فرا گرفته است انجام می گیرد .

    منبع:انجمن متخصصین كشاورزی

    آخرین مطالب ارسالی

    چند خط با خدا

    خدایا مگذار دعا كنم كه مرا از دشواری ها و خطر های زندگی مصون داری ، بلكه دعا كنم تا در رویارویی با آن ها بی باك و شجاع باشم . مگذار از تو بخواهم درد مرا تسكین دهی بلكه توان چیرگی بر آن را به من ببخشی .

    كلیه حقوق این وب سایت متعلق به نویسنده( محمد آچاك ) می باشد . با تشكر محمد آچاك .
    کتاب طلایی پیام نور