تبلیغات
:: . - اصول اساسی مطالعه ::

.

درباره وبلاگ

  این وب سایت متعلق به محمد آچاك دانشجوی رشته مهندسی مدیریت و آبادانی روستاها دانشگاه پیام نور مركز ایرانشهر می باشد. تلاش ما بر این است تا برای هر چه بهتر شدن و بالابردن سطح علمی دانشجویان عزیز تلاش كنیم .
ما از دیار آفتابیم ، از سرزمین های نخلهای راست قامتی كه انوار طلایی خورشید شاخ و برگشان را نوازش می دهد ، آمده ایم تا اثبات كنیم فرزند خورشیدیم ، گرم و پر حرارت . و سرشار از شوق برای رسیدن به والاترین اهداف . ما جوانیم و آنچه جوان را می سازد تغییر است و نو بودن در همه چیز ، چه افكار و چه اعمال .
یادمان باشد كه ما نهال نخل را بغیر از آب و آفتاب با عشق رویانده ایم . امید آن داریم به لطف پروردگار در فضایی سالم و صمیمی عشق به علم را تجربه كنیم .
پل ارتباطی با مدیر وب لاگ :

E-mail: khodam1370@gmail.com

در پناه لطف بیكران حق سبز و شكوفا باشید .

مدیر وبلاگ : محمد آچاك
جستجو

ساعت فلش

نظر سنجی

ساعت فلش

نظر شما در مورد وب سایت چیست؟




نویسندگان
آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
  • پشتیبانان

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام خدمت شما بازدیدكننده گرامی ، به وبلاگ ::انجمن علمی نخل :: خوش آمدید . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن كیفیت مطالب وبلاگ یاری رسانید.

    تبلیغات

    برای سفارش تبلیغات با مدیر وبلاگ تماس بگیرید
    جمعه 9 اردیبهشت 1390

    با توجه به اینكه ایام امتحانات نزدیكه ما سعی كردیم مطالبی در مورد چگونه درس خواندن و اصول اساسی مطالعه براتون بذاریم . امیدوارم این مطالب مورد پسند شما واقع شود .

     

    برای یک مطالعه ی موثرومفیدچه اصولی بایدرعایت شود؟

    چگونه میتوان بهره وری مطالعه را افزایش داد؟

    نکاتی که دراین قسمت مطرح میشوند شایدخیلی ساده

    به نظربرسند،اما همین نکات ساده به میزان غیرقابل

    تصوری درکیفیت مطالعه تاثیر دارند.

    این اصول،تقریبا ارتباطی با موضوع یا عنوان درسی ندارند وبه عبارت بهتر،اصولی هستند که بایدهمیشه و در هر درسی رعایت شوند.

    یک نکته ی ظریف دراستفاده از این اصول آناست که دانش آموزان تصور میکنند باید زمانی راصرف آنها نمایند،درصورتی که از وقت خود میتوانند به شکل دیگری بهره ببرند.این تصورغیرمنطقی باعث میشود دانش آموزان به همان شیوه های نادرست خود ادامه دهند.برخلاف تصور،رعایت این اصول،حتی اگردرابتدای کارزمانی را از وقت دانش آموزان بگیرد،درادامه به شدت موجب صرفه جویی در زمان خواهد شد.

    کل خوانی

    یک اشکال مهم دانش آموزان در مطالعه این است که آنها مطالب را جزء جزء خوانده و بعد این اجزاء را به هم ارتباط میدهند.کلخوانی یک اصل بسیار مهم درمطالعه است ومنظور ساده از آن این است که قبل ازشروع مطالعه هر کتاب یا موضوع کلی،ابتدا باید چهارچوب یا طرح کلی ازآن در ذهن ایجاد کنید.کلی خوانی باعث ایجاد ارتباط بیشتر بین مطالب و همچنین ایجاد نظم ذهنی میشود.بنابراین درمطالعه توصیه میشود وقتی کتاب یایک موضوع کلی راشروع میکنید ابتدا برفهرست مطالب توجه وتمرکز نمایید.ببینید چه ارتباطی بین مطالب وجود دارد؟درموردکدام موضوعات سابقه ی ذهنی دارید و کدام مطالب جدید هستند؟بعد از آن در یک فرصت زمانی مناسب و با حوصله و تامل کتاب را از ابتدا تا انتها ورق بزنید و مجموعه مطالب آن را مرور نمایید.مطمئن باشید همین کار ساده و وقت اندکی که برای بررسی فهرست و مرور مطالب صرف میکنید،بازده مطالعه شما را چندین برابر افزایش خواهد داد.

    کلید

    با رعایت اصل کل خوانی به ارتباط بین مطالب و ایجاد نظم ذهنی خود کمک کنید.

    توجه به عناوین و سرفصلها

    هر مطلب کلی از کتاب وبخشهای مختلف آن از یک سری سرفصلها وعناوین فرعی تشکیل شده است.شاید باور نکنیدکه همین سر فصلها وعناوین فرعی چقدر دریادگیری و درک بهتر مطلب میتوانند مؤثر باشند.برای شما پیش آمده، سر جلسه امتحان به سؤالی بر خورده اید که میدانید حتما جواب آن را خوانده اید ولی هر چه به ذهن خود فشار می آورید این جواب را به خاطرنمی آورید.دلیل این امرهمین است که درحین مطالعه عناوین رامانند متن کتاب خوانده اید.

    توجه و تمرکز بر سرفصلها و عناوین فرعی نه تنها موجب تقویت هشیاری میشود،بلکه باعث میگردد شما ارتباط بین مطالب را گم نکنید و بدانید که بین قسمتهای مختلف یک موضوع چه ارتباطی وجود دارد.بنابراین توصیه میکنیم که درآغاز هرفصل،هم به موضوع اصلی وهم به عناوین فرعی با دقت بیاندیشید وسعی کنیددرذهن خود ارتباط بین مطالب را بادقت جا بیاندازید.

    کلید

    بر روی سرفصلها و عناوین فرعی تامل و تمرکز کنید.

    ارتباط مطالب

    از نظر روانشناسی،یادگیری وقتی معنی دار است که بین مطالب قبلی و جدید ارتباط ایجاد شود.سعی برحفظ نمودن به جای درک وفهم مطالب،باعث عدم شکل گیری این ارتباط میشود.یک دلیل اصلی ضعف دانش آموزان دردروس ریاضی همین نکته است.اصولا دراکثردروس یک ارتباط پله ای بین مطالب وجود دارد و هرچه این ارتباط قویتر باشد پیشرفت درسی نیز از سرعت بیشتری برخوردار خواهد بود. بنابراین وقتی شما مطلبی را خوب متوجه نمیشوید و با این ضعف پیش میروید،این ضعف فقط درهمان نقطه باقی نمیماند و ارتباط بین سایر مطالب را هم متزلزل میکند.

    کلید

    با درک و فهم بهتر موضوعات،به ارتباط مطالب و در نتیجه افزایش سطح یادگیری کمک کنید.

    شیوه ی یادگیری

    دو شیوه ی یادگیری وجود دارد.متراکم و فاصله دار،در شیوه ی متراکم،فرد وقتی شروع به مطالعه میکند تا زمانی که فرصت دارد پیش میرود واستراحتی برای خود درنظرنمیگیرد.امادر شیوه ی فاصله دار،فرد زمانهایی را برای مطالعه وزمانهایی60 دقیقه ای یک فرصت استراحت10دقیقه ای نیز برای خود درنظر میگیرد.مثلا اگر 4 ساعت وقت دارد بعد از هر مطالعه 70دقیقه ای به خود میدهد.

    پژوهشها نشان داده اندکه یادگیری فاصله دار نتایجی به مراتب بهتراز یادگیری متراکم دارد.عده ای با این تصور که هیچ زمانی را از دست ندهندفرصت استراحت را هم مغتنم شمرده و به کار خود ادامه میدهند.اما مطمئن باشید که این فرصت نه تنها زمان از دست رفته نیست بلکه تا حد غیر قابل تصوری،بهره وری مطالعه را افزایش میدهد.

    کلید

    ساعات و فرصتهای مطالعه را به زمانهایی برای مطالعه و زمانهایی را برای استراحت تقسیم کنید.

    نتیجه گیری

    -1 با رعایت اصل کل خوانی به ارتباط بین مطالب و ایجاد نظم ذهنی خود کمک کنید.

    -2 بر روی سرفصلها و عناوین فرعی تامل و تمرکز کنید.

    -3 با درک و فهم بهتر موضوعات،به ارتباط مطالب و در نتیجه افزایش سطح یادگیری کمک کنید.

    -4 ساعات و فرصتهای مطالعه را به زمانهایی برای مطالعه و زمانهایی را برای استراحت تقسیم کنید.

     

     

     

    آخرین مطالب ارسالی

    چند خط با خدا

    خدایا مگذار دعا كنم كه مرا از دشواری ها و خطر های زندگی مصون داری ، بلكه دعا كنم تا در رویارویی با آن ها بی باك و شجاع باشم . مگذار از تو بخواهم درد مرا تسكین دهی بلكه توان چیرگی بر آن را به من ببخشی .

    كلیه حقوق این وب سایت متعلق به نویسنده( محمد آچاك ) می باشد . با تشكر محمد آچاك .
    کتاب طلایی پیام نور